اداب اطعام در ماه مبارک رمضان


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
به وبلاگ من خوش آمدید
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



اداب اطعام در ماه مبارک رمضان
نویسنده : ..
تاریخ : دو شنبه 23 تير 1393
 
 

محبوب ترین غذا نزد خدا

 رسول خدا (ص) می فرمایند: محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بسیار بر آن باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید چراکه برکت در اجتماع است.

 فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و توجه به سلامتی جسم با روزه داری و پرهیز از خوردن و آشامیدن فرصتی مغتنم است تا مروری داشته باشیم بر نگاه اسلام و آموزه های روایی درباره تغذیه و آداب غذا خوردن. یکی از اصلی ترین آداب پیش از غذا خوردن در اسلام توجه به بهداشت است از این رو است که امام صادق (ع) می فرمایند: شست و شوی دستان پیش از غذا و پس از آن روزی را بیفزاید. (الکافی، ج 6، ص 290) دیگر آداب غذا خوردن در اسلام آغاز کردن آن با نام خدا است و پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: با جماعت بخورید و بسم الله الرحمن الرحیم بگویید تا برکت غذا زیاد شود. (مکارم الاخلاق، ص 149) شکرگذاری به درگاه الهی پس از اتمام غذا دیگر آداب غذا خوردن در اسلام است که در این باره نیز پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: پاداش کسی که می خورد و سپاس آن را می گذارد همانند کسی است که برای خدا روزه می گیرد. (الکافی، ج 2، ص 365) ممکن است روزه داری و پرهیز از خوردن و آشامیدن در ساعات طولانی این باور را ایجاد کند که باید در ساعات غیر از روزه تا حد امکان با خوردن و آشامیدن ذخیره لازم را فراهم کرد در حالی که این باوری غلط است. امام رضا (ع) درباره رعایت تناسب و اندازه غذا می فرمایند: به اندازه ای غذا بخور که متناسب با بدنت باشد و بیشتر از آن ارزش غذایی ندارد و هر کس به اندازه بخورد او را سود ببخشد و همچنین است آشامیدن آب. (مستدرک الوسائل، ج 16، ص 220) همچنین ایشان در تاکید به اهتمام به وعده غذایی شام و عدم اجتناب از آن فرموده اند: در جسم انسان رگی به نام عشاء وجود دارد چنانچه شخصی شام نخورد آن رگ تا صبح وی را نفرین کند و گوید: خدا تو را گرسنه و تشنه کند چنانکه مرا گرسنه و تشنه کردی، پس هیچ یک از شما شام خوردن را ترک نکند هر چند لقمه ای از نان یا جرعه ای از آب باشد. (الکافی، ج 6، ص 289) یکی از آداب و رسوم زیبای ماه مبارک رمضان برگزار میهمانی های افطاری و جمع شدن اقوام و خانواده دور یکدیگر است که دلنشینی و شیرینی ضیافت الله را در جمع صمیمی خانواده ها بیشتر می کند؛ رسول خدا (ص) می فرمایند: محبوب ترین غذا نزد خدا آن است که دست ها بسیار بر آن باشد. جمعی غذا بخورید و پراکنده نباشید چراکه برکت در اجتماع است. (طب النبی، ص 19) همچنین، آن حضرت (ص) می فرمایند: هر گاه غذا خوردن با چهار ویژگی همراه باشد کامل خواهد بود: از حلال باشد، دست بر آن بسیار باشد و با بسم الله آغاز شود و با الحمدالله پایان پذیرد. (الکافی، ج 6، ص 292) اسلام همچنین به پذیرش دعوت به سفره نیز نگاهی خاص دارد و از این رو است که رسول خدا (ص) می فرمایند: سه کار از مصادیق و موارد جفا است:... اینکه کسی به غذایی فرا خوانده شود ولی نپذیرد یا بپذیرد ولی نخورد... همچنین، ایشان می فرمایند: هر گاه بر برادر مسلمانی وارد شدید و شما را به غذا یا نوشیدنی فرا خواند بخورید و بنوشید و از آن نپرسید.(مفاتیح الحیات، ص 148) از این رو، امید است هیچ یک از ما به بهانه مشغله و کار دعوت اطعام افطاری ماه مبارک رمضان را رد نکنیم و با توجه به آنکه پرهیز از خوردن و آشامیدن در این ماه در کنار توجه به سلامت جسم نظر به سلامت روح و نفس نیز دارد به تغذیه خود اهمیت بیشتری دهیم و سعی کنیم با رعایت آداب اسلامی در تغذیه بهره های جسمی و روحی ناشی از آن را ببریم.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








شورای هیئات مذهبی استان چهارمحال و بختیاری

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان شورای هیئات مذهبی استان چهارمحال و بختیاری و آدرس shchb.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 11
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 22
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 22
:: بازدید ماه : 22
:: بازدید سال : 30
:: بازدید کلی : 7947

RSS

Powered By
loxblog.Com